Hazánk oktatási rendszerének javításáért az LMP átfogó programot készített. A vidék fejlesztéséről szóló koncepciónknak mégis szerves részét képezi a kistelepülések oktatási feltételeinek javítása, hiszen az LMP eltökélt szándéka, hogy a falvak, kisközségek oktatási lehetőségeinek helyreállítását önálló szabályozással valósítsa meg. A közoktatást szabályozó törvény módosításával lehetőséget kell biztosítani akár a vegyes évfolyamú „tanyasi iskola” jellegű oktatási intézmények működtetésére, hogy a legkisebb iskolák is működőképesek legyenek.
Az LMP fontosnak tartja a gyermekek fejlődését szolgáló gyakorlati oktatást erősítő iskolarendszer megvalósítását, és a szabad gondolkodás, kezdeményezőkészség és kreativitás fejlesztését. Biztosítani kell a legkisebb településen is a kisgyermekek készségfejlesztő- és sportlehetőségeit. Nagyon fontos, hogy az iskolákban a tananyagban helyi/praktikus ismereteket adjon át az oktatás, kevesebb absztrakt dolgot tanítson, és több idő legyen a tanulókkal való beszélgetésekre, játékra, közösségi foglalkozásokra.
A kistelepüléseken tanító pedagógusok számára segítséget kell nyújtani, hogy merjenek falusi, kistelepülési iskolát választani munkahelyül, és erre a pedagógus szakképzésben külön fel kell készíteni a hallgatókat. A kistelepülések szűkebb lehetőségei között még inkább érvényesül, hogy a iskolarendszer legfontosabb eleme egy jó pedagógus, ennek okán olyan színvonalú képzést kell biztosítani, hogy valóban jó képességű, elhivatott emberek válasszák ezt a szép, de nehéz szakmát. Ezzel együtt csökkenteni kellene a tanárok adminisztrativ terhelését, hogy minél többet a gyerekekkel foglakozhassanak.
Az LMP fontosnak tartja továbbá, hogy vidéken elérhető oktatási infrastruktúra semmivel ne legyen rosszabb, mint a városi iskoláké, és egyetlen gyereknek se kelljen pusztán rossz szervezettség miatt kora hajnalban kelnie, hogy iskolába menjen. Erősíteni szükséges a kistelepüléseken az iskola közösségi funkcióját is, hiszen ez egyben működhet akár a kultúrházzal, könyvtárral, helyszíne lehet színi előadásoknak és más közösségi programoknak, így a vidéki iskolahálózat épületfenntartására, korszerűsítésére is érdemes lenne komolyabb forrásokat biztosítani.